Schoolvakanties en school

Gepubliceerd op 30 mei 2021 om 19:35

Wat voor impact heeft de omschakeling tussen school en de schoolvakanties op onze kinderen? Dat lees je hier. 

De korte schoolvakanties zitten er ondertussen al weer op en de kinderen gaan tot aan de zomervakantie lekker naar school! Waarbij onze middelste musketier het nog prima vindt om vrij te zijn, staan de oudste en vooral de jongste weer te trappelen om naar school te gaan zodra de vakantie weer voorbij is. Door hun autisme geeft het schoolritme hun meer rust en soms zelfs meer ontspanning dan een schoolvakantie. Op het moment dat ze extra vrij zijn buiten het weekend om, hebben zij tijd nodig om te schakelen, zoals wij dat altijd noemen. De oudste pakt het wel steeds beter op omdat hij wel het besef heeft van de kalender en weet wanneer een vakantie eraan zit te komen en ook wanneer hij dan weer naar school gaat. Desondanks is het voor hem heel fijn om hem gewoon zijn ding te laten doen voordat je hem overlaad met wat je allemaal kunt of moet doen in een vakantie. De jongste daarentegen heeft geen goed besef van de kalender en moet je door middel van veel uitleggen met behulp van pictogrammen en schema's hem duidelijk maken dat er sprake is van vakantie. We kunnen dat bij hem maar kort van te voren doen qua tijdsbestek want hoe verder je van de vakantie af het al gaat aangeven, hoe onrustiger en juist zelfs onduidelijker het voor hem is. Je kunt hem dus niet een maand van te voren gaan vertellen dat er een vakantie aan komt. 
Als de vakantie ook net begonnen is, is het ook de jongste die er het meeste moeite mee heeft om te schakelen. Hij is meer humeurig en onrustig en je kunt weinig van hem vragen. Het kan soms dagen duren voordat hij gewend raak aan een ander (tijdelijk) ritme. Maar dat geldt uiteraard ook voor wanneer hij naar school gaat. Als je hem duidelijk wilt maken dat hij weer naar school gaat dan zie je nog niet direct enthousiasme, meer een blik van "eerst zien, dan geloven". En dat is ook gewoon zo, door te ervaren kan hij pas iets begrijpen. Zodra hij dan in de ochtend ziet dat ik zijn tas klaar maak en die van zijn broers, dan zie je het besef ontstaan dat het echt zo is en dan komt er een enthousiast huppelend kind naar voren en kan hij niet wachten om naar school te gaan! Op school moet hij vaak wel zijn draai weer vinden, zoals bij de meeste kinderen ook wel het geval is. Zijn lieve juf geeft hem die ruimte ook en dan zie je al snel weer dat het enorm vertrouwd is. Kortom, structuur is het belangrijkste wat er is en zolang dat goed aangeboden wordt, maakt zowel het naar school gaan als het vakantie hebben een stuk fijner!